tisdag 29 september 2009

Lärande och undervisning

Reflektion 2!

Ingrid Carlgren och Ference Marton tar upp ''lärande och undervisning'' då de skriver om olika aspekter för att undervisa och olika sätt att lära sig på.

Att ge läxor samt skriva, läsa och mer räkning är ett sätt att lära sig på. Detta vet vi redan eftersom det är ''det vanliga'' sättet som man som lärare undervisar samt hur elever är vana att lära sig.

I boken kan man läsa om olika studier av lärande där bland annat Jean Piaget problematiserar hur mänsklig kunskap bildas.
Det som jag tycker var intressant är Carl Oscar Dufvenberg som tar sig an på att texter uppfattas på olika sätt av olika elever fast det är samma texter man läser!
Dufvenberg menar att elever inte mottar som den innebörd texten har för dem.

Detta är ganska intressant då man själv upplever detta i grupparbete eller seminarie där vi diskuterar det vi läser och kommer fram till olika reflektioner. Alla läser samma sak men vi har olika punkter som vi fastnar för. Alltså kan vi ha olika uppfattning och tolkning av en och samma sak.


En annan viktig punkt som jag berördes av är '' Vad lärare säger och vad lärare gör''.

Uttrycket ''mycket prat, lite verkstad'' kopplar jag till detta. Vi människor har en tendens av att prata högt om vad vi egentligen tänker och vill, på så sätt kan vi uppfattas fel. De som uppfattar oss fel drar slutsatsen av att vi säger mycket men gör annat.

Som lärare är det viktigt att tänka på vad man säger och ha en djup grund till det man sagt för att inte vara ''läraren som pratar mycket men åstadkommer inget''.



Amina Arifovic , didaktiskt Samhäll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar